Новини

[не]ФОРУМ - Розробка адаптивних сценаріїв доступу до фізмат освіти українським дітям під час війни

[не]ФОРУМ - Розробка адаптивних сценаріїв доступу до фізмат освіти українським дітям під час війни

Шлях до перемоги передбачає розробку стратегії доступної фізико-математичної освіти. Її метою є плекати громадян з вишколеним розумом і критичним мисленням. А основними завданнями - зберегти ресурс дітей, молоді України під час війни, забезпечити кадрами національну оборону і наукоємну економіку після перемоги. На думку організаторів [не]ФОРУМу для батьків "Фізика і математика в школі: як здобути фундаментальні знання і мотивувати дітей під час війни", потрібно розробити спільно із замовниками освітніх послуг адаптивні сценарії доступу до фізмат освіти та відновлення мотивації дітей вчитись.
[не]ФОРУМ відбувся 24-25 червня 2023 року в місті Києві та онлайн. Він зібрав відомих спікерів і фахівців у галузі фізики, математики, ІТ, агро-бізнесу, хайтек економіки, які поділилися своїм досвідом та інсайтами щодо вивчення цих предметів в школі та мотивації дітей під час війни.
[не]ФОРУМ це:
  • понад 250 учасників
  • понад 40 спікерів-професіоналів в галузі освіти, IT, агро та економічному секторі
  • понад 20 годин активних дискусій
  • розроблена дорожня карта з розробки нових програм з фізики, математики та інформатики для 3-6 класів наукових фізмат ліцеїв
Основними питаннями, які було вирішено під час [не]ФОРУМу, були:
1. Мотивація дітей до навчання під час війни. Учасники обговорювали стратегії та підходи, що можуть стимулювати дітей до активного навчання незалежно від складних умов. Важливо було знайти практичні інструменти, якими можна підтримати мотивацію та інтерес до освіти серед дітей, щоб вони продовжували розвиватися й набувати нових знань.
2. Адаптація програм з математики, фізики та інформатики для потреб сучасних дітей, повернення фізики як окремого предмету в 5-6 класи, пілотування нових програм з фізики, астрономії, математики, ментального здоров’я в наукових фізмат ліцеях. Експерти галузі обговорювали помилки в сучасних програмах. Необхідність популяризації серед батьків-замовників освітніх послуг вивчення фізики.
3. Майбутня освіта в умовах війни. Створення нових архітектурних моделей для шкіл в умовах війни і під час відновлення, нестандартні рішення щодо забезпечення кадрами в умовах надзвичайної ситуації
За результатами [не]ФОРУМу, були сформульовані рекомендації щодо розробки адаптивних сценаріїв доступу до фізико-математичної освіти та нових навчальних програм. Організатори заходу планують продовжувати співпрацю з фізмат школами, науково-природничими, мистецькими, військовими ліцеями, громадськими організаціями, вченими, педагогами-інноваторами з метою впровадження запропонованих рішень та покращення системи освіти в умовах війни.
[не]ФОРУМ став важливою нетворкінговою платформою для розбудови інституційної парасольки і зміцнення мережі діючих фізмат шкіл, пілотування на їх базі нових програм, залучення наукоємного бізнесу, університетів, коледжів, вчених, популяризаторів науки для забезпечення доступу до фундаментальної освіти в Україні під час війни.
Перший день, 24 червня, розпочався з доповідей на пленарному засіданні навіщо вивчати фізику і як мотивувати дітей до навчання під час війни. В ній взяли участь:
  • Ірина Жданова, засновниця Наукового ліцею Чурюмова, експертка з спеціалізованої фізмат освіти наукового спрямування, канд. іст. наук;
  • Олексій Ніщик, Education Operations Director у Genesis;
  • Любов Найдьонова, заступниця директора Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, д-р психол. наук;
На першій панельній дискусії обговорювалися проблеми і рішення, історії помилок і успіхів у викладанні фізики, математики 30 років тому і зараз. Спікери пропонували відповіді на питання: як мотивувати батьків, бізнес до промоції вивчення фізики, математики, інформатики; як зруйнувати стереотип “моя дитина - гуманітарій”; який запит є в університетів до абітурієнтів математичних, природничих спеціальностей, які головні виклики. Спікерами були:
  • Ілля Філіпов, СЕО студії онлайн-освіти EdEra;
  • Оксана Безущак, декан механіко-математичного факультету Київського національного університету ім. Тараса Шевченка, д-р фіз.-мат. наук;
  • Катерина Шеванова , керівниця проєктів R&D Kernel, канд. біол.наук;
  • Олекс Майстренко, радник з цифрового розвитку Київської міської державної адміністрації.
У програмі також були 3 панелі з математики, фізики та інформатики. Спікерами були досвідчені викладачі, вчені, куратори школярів-переможців міжнародних олімпіад з фізики, астрономії, студенти технічних, математично-природничих факультетів університетів. Спікерами панелі "Математика" стали: Павло Михайлюк, викладач курсу "pre-олімпіадна математика" Наукового ліцею ім. Кима Чурюмова; Ірина Єгорченко, старший науковий співробітник Інституту математики НАНУ, канд. фізмат. наук; Максим Древаль, заступник директора Русанівського математичного ліцею м. Києва.
На панелі “Фізика” шукали шляхи вирішення проблеми відсутності якісного вивчення фізики в школах України, знецінення цього предмету та інших природничих уроків через відсутність в НТМ / ЗНО. Окремим викликом є програма НУШ і інтегрований підхід, який не може підмінити вивчення окремого предмету “фізика”. Спікери: Богдан Огульчанський, астрофізик, автор програм “Фізика і гра”, “Фізика з Перельманом”, “Астрономія” для учнів 2-6 класів Наукового ліцею Чурюмова, канд. фіз.-мат. наук; Кашеба Мирослав, вчитель фізики та інформатики в школі "Ерудит", популяризатор науки; Борис Кремінський, начальник відділу роботи з обдарованою молоддю ДНУ "Інститут модернізації змісту освіти", д-р пед. наук ; Олег Плахута, студент фізичного факультету КНУ ім. Тараса Шевченка, Катерина Юськова, вчена-біологиня, авторка курсу “Science з NASA” в Науковому ліцеї Чурюмова, канд.біол. наук
Панель "Інформатика" була не менш гострою за дискусіями, ніж панель “фізика”. Експерти:
Ірина Жданова, засновниця Наукового ліцею Чурюмова, експертка із спеціалізованої фізмат освіти наукового профілю, канд.істор.наук;
Андрій Глибовець, декан факультету інформатики Національного університету «Києво-Могилянська академія», д-р техн. наук;
Оксана Безущак, декан механіко-математичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка, д-р фіз.-мат. наук;
Тетяна Нанаєва, координаторка спільного проєкту Мінцифри та МОН "Оновлена інформатика - ІТ-студії", голова експертно-консультативного комітету з цифрових технологій в освіті при МОН України;
Олена Халуз, заступниця декана факультету інформатики та обчислювальної техніки КПІ ім. Ігоря Сікорського;
Андрій Заїкін, засновник та СЕО YEP;
Наталя Вовковинська, експертка з комісії інформатики Інституту модернізації змісту освіти при МОН, викладачка інформатики і веб-дизайну Наукового ліцею Чурюмова, ліцею ORT, Дитячої інженерної академії;
Ярослав Бурлаков, студент КПІ, координатор “Сікорський челендж”, представник студентського самоврядування.
Другий день [не]ФОРУМу, 25 червня, пройшов у форматі дитячих та дорослих інтерактивних воркшопів: оффлайн в освітньому хабі Green STREAM ГО “Фонд “Відкрита політика”в бомбосховищі та онлайн.
Батьки отримали конкретні відповіді на свої запитання та лайфхаки щодо мотивації дітей до навчання від психологині- практика Ірини Губаладзе, завідувачки лабораторії психології мас і спільнот Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, президентки Асоціації політичних психологів України, д-р психол. наук.
На дитячій панелі діти мали змогу дізнатися про вертикальні ферми і майьутнє агробізнесу в Україні, в світі і в космосі від Ярини Жданової, архітекторки та дослідниці вертикальних ферм, аспірантки в КНУБА і Technological Centre in Biodiversity, Ecology and Environmental and Food Technology (Іспанія).
Ще одним воркшопом стало ракетомоделювання, на якій школярі разом із студентами Інституту аерокосмічних технологій КПІ ім. Ігоря Сікорського (гурток ракето-космічної інженерії "Phoenix" Владислава Якіменко) досліджували чому літають ракети, як влаштовані крила. Вони створили моделі міні-літачків та влаштували змагання на дальність польоту.
Далі відбувся захоплюючий майстер-клас "Фізика і музика", під час якого модератори с Ірина Жданова, Олег Плахута, Дар’я Бреус та Юлія Шипітько разом зі школярами обговорювали зв'язок між фізикою та музикою, вивчали хвилі і те, як вони пов'язані з квантовою фізикою. І наостанок - навчились танцювати традиційні українські танці у ритмі гуцульського бубну, на якому грала Ірина Жданова.
За результатами [не]ФОРУМу ініціативною групою на чолі з Володимиром Зубченком, директором Бізнес-школи КНУ Корпорації «Науковий парк Київський університет ім. Тараса Шевченка», було відразу створено Дорожню карту “Формування програм з фізики для учнів 3-6 класів”. Зараз формуються три ініціативні групи, фасилітатори яких вже розпочали роботу над новими програмами з фізики, математики та інформатики для 3-6 класів наукових фізмат ліцеїв.
Організатори: Науковий ліцей ім. Клима Чурюмова, ГО “Фонд “Відкрита політика” спільно з Міністерством освіти і науки України, Інститутом модернізації змісту освіти, Інститутом соціальної та політичної психології НАПН України, компанією “YEP”
Якщо у вас є час та бажання доєднатись, зв'яжіться із нами в Telegram @cigsadmin
Будуймо доступну фізмат освіту разом! #доступна_фізматосвіта