Питання - відповіді
Як відбувається навчання в ліцеї?
Для наших ліцеїстів ми пропонуємо три основні форми навчання: дистанційна, змішана та екстернат.

Дистанційна форма передбачає стрім-навчання, тобто он-лайн уроки за фіксованим розкладом в режимі живого спілкування викладача та учнів. Всі уроки записуються і є на платформі. Тож, якщо дитина з якоїсь причини пропустила урок, вона може переглянути відеозапис та розібрати пропущений матеріал самостійно.

Ми практикуємо спарені уроки, як пари у виші. Є дні занурення в математику, фізику, астрономію. Є дні - гуманітарні. Наприклад, в один день у нас два уроки математики (по 30 хв. з перервою 5 хв.), потім після перерви 15 хв. є два уроки (одна пара) корегувальної математики. В обідній час обов'язкова перерва близько години для обіду.

Змішана форма навчання передбачає поєднання дистанційного та очного навчання. Двічі на тиждень у вівторок та четвер учні 5 та 6 класів приїздять в наш хаб в Києві для навчання. Це забезпечує потребу в спілкуванні, а також здружує дітей.

Також в межах змішаного пакету ми пропонуємо таку послугу, як виконання домашніх завдань з асистентом. Це допомагає дітям організуватись, дає відповіді на складні питання та дозволяє батькам менше перейматись через невиконані домашки.

Всі наші ліцеїсти (будь-якої форми навчання) приблизно раз на 3 місяці виїжджають в наш власний пансіон в Карпатах на очні фізико-математичні сесії.

Наша філософія в тому, щоб діти в дружній атмосфері довіри зрозуміли взаємозв'язок всіх фізичних, хімічних, біологічних процесів на рівні макро- і мікрокосмосу.
Які способи для зменшення ризиків дистанційного навчання ви використовуєте?
Дистанційне навчання може бути важкуватим для дітей. Тому ми намагаємось розділяти активності. Так, в першій половині дня заняття за основною шкільною програмою, а в другій - та інші цікаві активності: науково-популярні спецкурси (як факультативи на вибір), проектну роботу. Наприклад, "Тіньовий театр науки", "Весела інженерія", де вони майструють. Це відбувається онлайні і оффлайн. Такі заняття розвантажують, тому що це уроки з неформальним спілкуванням, не такі, як класичні.

Ще один спосіб зменшити ризики дистанційного навчання на дитину - це регулярні фізичні вправи. Зранку обов'язкова руханка - всі разом збираються в Google meet для ранкової зарядки. Зранку є руханка. На перервах є спеціальна дихальна гімнастика, гімнастики для очей, гімнастика Джекобса. У нас є партнер — Інститут психології, а саме психолог канд.псих.наук Наталія Умєренкова, яка проводить багато тренінгів для військових спільно з Міністерством оборони України. Вона розробила модифіковану гімнастику Джекобса для дітей, і ми є провайдерами цього комплексу для інших шкіл. Одночасно, в нас є обов'язковий курс в розкладі "Практикум з ментального здоров'я", де викладачка університету Шевченка пояснює ліцеїстам взаємозв'язок між фізкультурою, дихальними гімнастиками і процесами, які відбуваються в мозку. Чому це працює як антистесові відновлювальні інструменти.

Ці комплекси знижують ризики дистанційного навчання.

Більше про гімнастику Джекобсона тут

Ще одним важливим інструментом мінімізації ризиків є наш пансіон.

Всі наші ліцеїсти приблизно раз на 3 місяці виїжджають в наш власний пансіон в Карпатах на очні фізмат сесії. Це унікальний простір, де формується дружба, ком'юніті, наші викладачі спілкуються з ними в неформальних умовах.

Наприклад, на осінній фізмат сесії - 2021 вони вивчали "Математику для життя" разом з науковицею з Інституту математики НАН України Іриною Єгорченко. На печі були математичні фокуси, а на вулиці - робили заміри і визначали площі, об'єми ін. "Етикет для чайників", йогу їм викладала дружина Посла України Юлія Надоленко. На зимовій сесії - 2022 тему руху наші ліцеїсти вивчали на гірках. Викладач фізики Богдан Огульчанський їх катав на санчатах, вони робили заміри і обчислювали вагу кожного учня. А згодом, уже в приміщенні, це все закріплювали з використанням проектора, фліпчарту, вели конспекти, дивились англомовні ролики на цю тему, вирішували задачки. Це поєднання теорії і практикуму фізики для життя. Наша філософія в тому, щоб вони в дружній атмосфері довіри зрозуміли взаємозв'язок всіх фізичних, хімічних, біологічних процесів на рівні макро- і мікрокосмосу. У нас є декілька вчителів із програмами неформальної освіти, які використовують діалогову форму. Взаємодію з дітьми важко реалізувати в онлайні, але ми маємо це на меті.

Маємо проєкт "Учні — вчителі". Коли учень в ролі вчителя готує власний урок разом із асистентом і вчителем. На уроці учень виступає в ролі вчителя, а вчитель і учні — його слухачі. Цей формат здружив дітей і розвиває в них емпатію.

В оффлайн на уроках заборонено смартфони. Обов'язковим в обід є "година без гаджетів". В учнів на "змішаному" пакеті є прогулянки в Ботсад, який поруч з нашим хабом.

Є Медіаклуб у хмарах (формат дискусії), де учні можуть згуртовуватися. Є Читальний клуб, який веде наш ліцеїст, який із захопленням читає. Вони обмінюються враженнями від книг, які прочитали. Разом з викладачем аналізують.

І останнє. Головне.

У батьків існує багато стереотипів щодо дистанційного навчання. Але багатьом дітям комфортно в діджітал просторі. І якщо якісний зміст навчання, правильна організація, то дистанційна освіта має свої переваги навіть для дітей в 1 класі. ЯК? Дивіться тут. Дуже красномовні останні кадри цього відео.
Ви в Києві?
Так, в Києві. У нас є пакет змішаного навчання. Ліцеїсти щовівторка і щочетверга на 8:30 приїздять в наш хаб в Києві на вул. Петлюри, 8 (М. Університет). Навчання до 18 години. В першій половині дня це предмети фізико-математичні. На перервах - ігри. Під час довгої обідньої перерви вони встигають пообідати та разом з тьютором піти на прогулянку без гаджетів в Ботсад. В нас заключено договір з Ботсадом і ліцеїсти відвідують наукову закриту частину Ботсаду, для них науковці проводять екскурсії. Після цього - виконання домашніх завдань, творчі майстерні такі як "Математика і мистецтво", "Тіньовий театр науки", "Весела інженерія". Астрофізика відбувається ввечері як в хабі в Києві, так і в обсерваторії в Лісниках за умови зоряного неба.

Є окремі активності в хабі, на які запрошуються і наші ліцеїсти, які на пакетах "дистанційний", "екстернат", в т.ч. разом з родинами.
Скільки дітей в класі?
В кожному класі до 12 дітей
Син не знає англійської зовсім. Чи можливо взагалі навчання в нашому ліцеї?
У нас був такий хлопчик, його англійська дуже відставала від англійської всіх інших дітей у класі. Він спочатку спробував займатися з класом, думав, підтягнеться, але нічого не вийшло. Ми просто запропонували їм коригувальний курс — займатися з учителем окремо. Тобто в нас є і такий підхід, як розподіл учнів не за класами, а за рівнем англійської. Якщо ж зовсім не знає мови, тоді індивідуальний коригувальний курс, який підтягне до рівня групи з середнім знанням мови.
Чи є домашні завдання? Як надаються? Як відбувається контроль/перевірка робіт?
Домашні завдання є. Наприклад, пакет «Онлайн» включає перевірку домашнього завдання і повний фідбек вчителя. Вся комунікація здійснюється на ліцензованій платформі GOOGLE Workspace for Education PLUS. Тому в нас всі домашки інтегровано в Гугл клас, де вони прикріплюються разом із записом відео уроку і з усіма необхідними матеріалами. Виставляється дедлайн по виконанню домашнього завдання. Дитина і батьки бачать дедлайн. Дз виконується і прикріплюється до Гугл класу. Викладач перевіряє і дає коментарі письмово, а під час уроку проходить аналіз домашніх завдань

У пакеті «Онлайн плюс» є менторська підтримка асистентом при виконання домашки. Асистент також допомагає при підготовці до самостійних, контрольних робіт. Цей час включено в розклад. Також спеціально час планується на корегуючу Математику щотижня для закріплення матеріалу

У вас на сайті написано, що ви білінгвальна школа, тому я розумію, що англійська вимагається на пристойному рівні.
Половина наших викладачів вільно володіє англійською мовою. Підбирає інтерактивні матеріали та ролики англомовні. Частина презентацій теж двомовна. Більшість дітей зараз вже приходять з гарним рівнем англійської. Але є випадки, коли мова відстає. Тоді головне завдання викладача — зняти стрес і через цікаві англомовні ресурси заохотити до залучення в англомовний освітній простір. Наприклад, у нас є спецкурс "Математика з НАСА", який викладається виключно англійською мовою. І є учень, чий рівень англійської був нижчим. Але викладачка дає глосарій. Уроки завжди можна ще раз подивитись у відеозаписі. Англомовні математичні мультики, пісні, комікси знімають стрес, і вже через 3 місяці навчання цей учень почав читати, формулювати структуровано речення і розуміти уроки. Бувають завдання за англомовними матеріалами. Ми активно використовуємо Britanica. Але є асистенти, які можуть на годині самопідготовки все, що учень не зрозумів, розповісти.
Якщо виникає проблема, як і кому подати сигнал з адміністрації? Як налагоджено зворотний зв'язок?
Є чат у WhatsApp і пряма комунікація з персоналом адміністрації в особистому чаті. Крім того, є чат класу, куди приєднані батьки, учні, викладачі, і можна відстежувати розклад протягом дня. Якщо дитина запізнюється на урок, повідомляють у чат. Регулярно проводяться опитування. Кожний семестр є кава віч-на-віч із директоркою.
Не подобається, що у школі, в якій дитина вчиться зараз, науку вивчають наче з аніматором, але під час "фокусів" і експериментів не дають бази. Тому хочу, щоб у школі науку давали фундаментально. Хочу, щоб пояснювали сам процес, не треба формули, а саме чому так відбувається.
Ми за фундаментальну освіту. Наші викладачі — науковці, викладачі університетів, і вони проти профанації викладання та науки. Це не фокусники, і не персонал для обслуговування. Тому для них якраз головне — дати базу. Вони багато спілкуються, ведуть діалог, запитують "а що як?", намагаються зробити уроки цікавими, але знають межу, як не перетворювати уроки на цирк. У нас є також курс "Весела інженерія" (входить у змішаний пакет і може бути обраним на вибір як один із курсів на дистанційному). Для того, щоб діти після занять (до обіду) відпочили від моніторів, вони приходять зробити щось руками. Під час цього курсу і під час фізичного практикуму розкриваються відповіді на питання "чому?".
А ви на базі 145 ліцею?
Ні, але це наші добрі друзі. Ми починали разом з ними проводити табори в Космачі, організовували багато заходів для родин, ми підтримуємо зв'язок із директором Миколою Левтиком, із комадою вчителів. Ми з ним радимось. Ми працюємо окремо, але зробили спільний хаб для родин випускників 145 ліцею, Русанівського математичного ліцею та інших фізмат ліцеїв. Зараз ми підписуємо договір про співпрацю, підготовку 5, 6 класів до вступу в КПНЛ 145. У батьків, які спрямовані на державний фізмат ліцей, але не знають, де дитині навчатись до 7 класу буде можливість вже з 5 класу вчитись в Ліцей Чурюмова, а в 7 або 8 класі піти на навчання в КПНЛ 145. Адже в 145 ліцеї навчання лише з 7 класу. І в багатьох батьків є питання : а де вчитись до 7 класу, як не втратити ці роки.
Чи працюєте ви під час карантину оффлайн?
Ми не працюємо на карантині оффлайн, коли червона зона. Проте це суттєво не впливає а якість освіти і соціалізацію з огляду на 2 фактора.

По-перше, ми компенсуємо це оффлайн форматом 24/7 в пансіоні. Очні фізмат сесії є регулярними

По-друге, для нас дистанційна освіта — це не матеріал в записі і дитина самостійно або з батьками, репетиторами опановує матеріал. В нас дистанційна освіта з живим вчителем в режимі реального часу.

Школа — це, перш за все, діалог. Наукова освіта не може бути без генерування гіпотез. Наші викладачі фізики, астрономії та інших предметів до цього повсякчас заохочують.

Додатково всі уроки записуються і завантажуються на платформу за предметами, темами. Тому можна завжди повторити, спокійно переглянути презентацію, інші матеріали.

В нас є відгуки, коли батькам подобається, що в карантин ми не працюємо офлайн, як інші приватні школи.

Крім того, більшість шкіл, якщо й забезпечують онлайн, то це не інтерактивний онлайн. Тобто дитина сидить і самостійно дивиться, без діалогу.
Домашок багато буде?
Домашок намагаємось багато не задавати, матеріал проходити на уроках. Але є базові уроки, такі як математика, фізика, українська, англійська мова, які потребують часу на закріплення. У розкладі ми відразу ставимо час на виконання домашнього завдання (ДЗ), щоб учням можна було планувати виконання ДЗ без втручання батьків. На змішаному пакеті — виконання ДЗ із асистентом.
Домашок багато буде?
Домашок намагаємось багато не задавати, матеріал проходити на уроках. Але є базові уроки, такі як математика, фізика, українська, англійська мова, які потребують часу на закріплення. У розкладі ми відразу ставимо час на виконання домашнього завдання (ДЗ), щоб учням можна було планувати виконання ДЗ без втручання батьків. На змішаному пакеті — виконання ДЗ із асистентом.
 
Made on
Tilda